پروانه چیست و چرا صادر می شود؟
پروانه یا مجوز، اجازه نامه ای است که از طرف یک مرجع ذیصلاح صادر می شود. هدف از صدور آن، ارائه اجازه به منظور انجام فعالیت می باشد. معمولا این مرجع این اجازه را صادر نمی کند مگر اینکه پیشاپیش جوانب را سنجیده و از بابت رعایت اصول فنی و مقررات مطمئن گشته باشد.
پروانه ساخت چیست و صفر و تا صد پروانه ساختمانی چگونه طی می شود؟
پروانه ساخت، مجوزی است که از طرف شهرداری یا دهیاری صادر می شود. برای دریافت آن لازم است تا مالک زمین یا ساختمان، به شهرداری مراجعه کرده و برای دریافت این مجوز، مراحل مربوطه را طی نماید.
آیا تمامی ساختمان ها، برای ساخت یا بازسازی به مجوز ساختمانی نیاز دارند؟
با توجه به اینکه بنا کردن ساختمان و بسیاری از فعالیت های زیر مجموعه ی آن، برای انجام به پروانه ساخت نیاز دارند. اما بعضی عملیات از جمله نوسازی های جزئی، نسبت به دریافت پروانه ساخت بی نیازند.
گفتنی است چنانچه در حین اجرای نوسازی های جزئی به تغییر مسیر انشعابات گاز و برق و… نیازمند شدید لازم است تا این تصمیم را با مراجع مرتبط در میان گذاشته و اجازه نامه دریافت کنید. نتیجه اینکه : شاید تعمیرات و بازسازی های جزئی به کسب مجوز یا پروانه ساختمان سازی نیاز نداشته باشند اما لازم است تا اجرای بعضی از اقدامات را با مراجع ذیصلاح در میان گذاشته و مجوزهای لازم را کسب نماییم.
به عنوان مثال : برای تغییر خطوط گاز یا اضافه کردن خط های جدید به انشعابات گازی، لازم است تا این امر را به اداره گاز اطلاع داده و نظر کارشناسان و ناظران این ارگان را جویا شویم. و سپس در صورتی به انجام این کار اقدام نماییم که پیشتر نسبت به تمامی جوانب آگاه بوده باشیم.
مراحل مورد نیاز برای دریافت پروانه ساختمانی
1. مراجعه به دفاتر فنی مهندسی برای تشکیل پرونده ، ثبت درخواست ، ارائه کد نوسازی و شماره پرونده ( درخواست ) ، ثبت نوبت بازدید
2. بازدید از ملک و ثبت گزارش کارشناسی
3. بررسی گزارش کارشناس ، در این مرحله شهرداری اطلاعاتی که کارشناس ارائه کرده را می سنجند تا در نهایت بتوانند با در اختیار داشتن آن اطلاعات دستور نقشه را صادر نمایند ، دستور نقشه اطلاعاتی چون (تعداد طبقات، مساحت زمین بعد از به انجام رساندن اصلاحات، سطحی که هر طبقه می تواند اشغال کند، عرض گذر، متراژ سند و…) را در بر می گیرد.
4. طراحی نقشه در اینجا لازم است تا مالک دستور نقشه و اطلاعات آن را در اختیار دفتر فنی قرار دهد. آنها بایستی نقشه را بر اساس دستوری که ارسال گشته است بکشند.
5. ارائه نقشه به شهرداری ، در مرحله شهرداری نقشه را بررسی کرده و همخوانی آن با قوانین و اصول را مورد دقت قرار می دهند. و تنها در صورتی بر روی آن مهر تایید می زنند که اصول و مقررات بر روی آن اعمال گشته باشد. لازم به تاکید است که اجرای صحیح صفر تا صد پروانه ساختمانی، به کیفیت نقشه وابستگی زیادی دارد.
6. انجام مکاتبات و استعلام های لازم با سایر ادارات و ارگان ها شامل :
1. استعلام از آتش نشانی - در خصوص بررسی ضوابط و الزامات ایمنی در نقشه های پیشنهادی
2. استعلام از سازمان نظام مهندسی - در خصوص بررسی ضوابط و مقررات در نقشه های پیشنهادی
3. استعلام ازاداره برق - در خصوص حریم فشار ضعیف یا فشار قوی
4.استعلام از آب منطقه ای - در خصوص حریم نهر آب ، رودخانه و کانال
5. استعلام ازاداره برق - در خصوص تاریخ دقیق نصب کنتور
6. استعلام از بخشداری - در خصوص قرارگیری یا عدم قرارگیری طرح هادی روستایی
7. استعلام از آبفا - در خصوص اتصال فاضل کش
8. استعلام از اداره گاز - در خصوص بررسی حریم تاسیسات
9. استعلام از شرکت ملی پخش فراورده های نفتی - در خصوص بررسی حریم تاسیسات
10. استعلام از اداره کل امور مالیاتی - در خصوص تعیین ارزش معاملاتی پلاک
11. استعلام از میراث فرهنگی ( در صورت قرار گرفتن در محدوده میراثی ) - در خصوص میزان عقب نشینی
12. استعلام از کانون کارشناسان رسمی دادگستری ( املاک نسقی ) - جهت ارزیابی قیمت کل عرصه
13. استعلام از ادارات ، درخصوص قرارگیری یا عدم قرارگیری در فهرست املاک آن اداره
14. استعلام از اداره امور اوقاف ( املاک موقوفه ) - استعلام بلامانع بودن صدور پروانه
15. استعلام از ادارات ( عرصه دارای مساحت کم تر از حد نصاب ) - در خصوص نیاز یا عدم نیاز جهت احداث تاسیسات
16. مکاتبه با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری - جهت طرح و بررسی پرونده
17. مکاتبه با سازمان تامین اجتماعی - در خصوص وصول عوارض بیمه
18. مکاتبه با سازمان آتش نشانی - در خصوص وصول عوارض
19. استعلام از ادارات پنج گانه ( برای اراضی نسق ) - در خصوص قرارگیری یا عدم قرارگیری پلاک مذکور در فهرست املاک آن ادارات
20. سایر استعلام ها با توجه به شرایط زمین و...
7. پرداخت عوارض و جرائم اعم از نوسازی ، صنف و خلاف ساختمانی و درآمدی
8. صدور پروانه پس از طی شدن تمامی مراحل ذکر شده و در صورت عدم وجود هرگونه مشکل در نهایت پروانه ساختمان به چاپ خواهد رسید.
پروانه ساختمان چقدر اعتبار دارد و آیا میتوان آن را تمدید کرد؟
مدت اعتبار پروانه دو سال از تاریخ صدور می باشد و در دو مرحله زمانی یکساله قابل تمدید است.
اگر مالک نتواند پروژه را در مدت زمان مقرر تکمیل کند، تکلیف چیست؟
مالک موظف است تا پروژه را بر اساس برآورد زمانی تکمیل و برای دریافت پایان کار اقدام نماید. با این حال اگر چنین اتفاقی رخ ندهد او موظف می گردد تا برای دریافت پروانه جدید اقدام کند.
دستاورد های شما از همکاری با گروه مهندسی افرا سازه
کاهش زمان صدور پروانه
تجربه همکاران ما ، زمان صدور پروانه های ساختمانی کاهش خواهد داد.
کاهش هزینه صدور پروانه
شناخت کافی به روند صدور پروانه ی ساختمانی باعث حذف عملیات تکراری و کاهش هزینه صدور پروانه خواهد شد.
استفاده از مهندسین مجرب
ابعاد همکاری ما محدود نیست، گروه مهندسی افرا سازه جهت پیشبرد اهداف پروژه های ساختمانی از مهندسین ناظر و طراح زبده بهره می گیرد.
استفاده از ظرفیتهای بالقوه ملک
تسلط ما به قوانین و ضوابط شهرسازی باعث کاهش فضای غیر مفید و استفاده از ظرفیت های بالقوه ملک خواهد شد.
استفاده از روابط ما
ما تمام روابط دوستانه خود را در اختیار موفقیت پروژه خواهیم گذاشت
آنچه ما میدانیم و شما نمیدانید
آنچه نمیدانید باعث کاهش منافع شماست، گروه مهندسی افرا سازه تمام تجربه و علم خود را در اختیار جذب منافع بیشتر پروانه ساختمانی شما میگذارد.